retur til forsiden

www.4paatur.dk

4paatur@4paatur.dk

Månedens dagbog:

Mandag 1. maj: TILLYKKE TILLYKKE TIL JANNIE som i dag bliver 17 år.

Kl. 930 farter vi til byen for at proviantere - for at erfarer at hernede er 1 maj en helligdag, så alt er lukket, så det bliver en tøm køleskabet - improvisere dag.

Onsdag d 3. Om natten vågner vi til et rigtigt stormvejr, og efter flere nervøse trækninger, må vi ud og rulle markisen ind og redde vasketøjet. Endelig falder vi i søvn, for pludselig at vågne til et gigantisk tordenvejr - lynet slår ned i bjerget bag byen og en lue ses. En time - to går med at følge slukningen som foregår med helikopter og fly, der tømmer store vandbeholdere.

Vejret er gråt og kedeligt, lige til at køre i, så det gør vi. Turen går gennem appelsinplantager og vi tvinges til at holde ind og forsyne os med de herligt duftende frugter som smager ligeså. Plaza de Marzaron nås 15 min før lukketid, en noget kedelig strandplads, men her holder vi vores 10 års bryllupsdag - går på restaurant, med nyanskaffet kjole, hvorpå mærket stadig sidder!!!!

Tors 4. Stadig gråvejr så farvel. Kører over byen Lorca videre gennem landet - mellem bjerge i 1387 m højde, flere steder kan vi ikke se bjergtoppen - som er over skyerne. En imponerende og smuk tur. På en rasteplads lusker en ulv rundt, som kommer hen som en anden hund i forventning om at noget falder af.

De sidste kilometer fra Granada, som vi bare i dag passerer, og ud til Motril foregår i kraftig nedstigning rundt om div. bjergkamme - ufattelig smuk og skræmmende. Store lastbiler kommer drønende i samme side som os - ikke særligt rart her hvor der på nogle strækninger kun er een vejbane i hver retning, og i modsat side har nogle på det nærmeste givet op. Det er nu rart at køre i en ny bil. Vi kører gennem Torrenueva, som ved nærmere eftersyn også har nogle meget smalle gader, for at ende på pladsen Don Cactus, mellem drivhuse og helt ned til havet.

Fre 6. Store badedag i hav og pool - vejret 30 gr. og 3 røde rygge. Aftnerne er lune og vi sidder ude til midnat, og vi nyder et glas eller to af drikken der smager af saftevand og sparker som en hest : Sangria.

I øvrigt har vi stor morskab af at være danskere i tysk indregistreret bil. En bil fuld af tyske unge mennesker kom dyttende udenom os på motorvejen og på campingpladserne kommer tyskere hen for at snakke og bliver øjensynligt overrasket når vi så svarer på et ikke flydende sprog af samme nationalitet. Harry sidder ellers i forruden og vinker med det danske flag, men folk kikker som det første på nr. pladen.

Vi har også fået en hel del mails hjemmefra - og det er vi RIGTIG glade for.

Mandag 8/5: Så fortsætter vi endnu engang - retur mod Granada for at bese Al Hambra - en gammel arabisk bydel, hvor sultanerne har haft deres domaine. Der er annonceret at man på forhånd skal bestille billetter, da der kun er et begrænset antal ureserverede. Nå men vi kører tidligt for på den måde at sikre os en morgenbillet, men niks - efter at have stået i alenlang kø, oplyses det at de næste billetter ville gælde aftenrundvisningen. Nå men vi er jo kommet så vi lister lidt rundt for at se på området. Vi fandt på turen et tårn hvor der herigennem var adgang ind til haven, og her gik vi så rundt og følte os som forbrydere - det lykkedes at se en hel del undtagen de steder hvor der stod vagter. Udenfor murerne lå en utrolig smuk by som malet ind til bjergvæggen, fyldt med små listige gader med små listige butikker - ligesom i Alladins hule. Her var lækre skindvarer og allanskens sjaler i ligeså mange mønstre og farver, og der blev pruttet med prisen. En taske og et sjal kunne i løbet af fem minutter fås til 50 euro mindre - og butikken måtte forlades med lovning at komme tilbage senere.

Ømme tærer og et par vabler senere gik turen ud til Solvej - ja det er altså bilen - hvor Luca lige skulle have afløb for div. Herfra gik turen videre til Malaga - ud til kysten, en besynderlig følelse at være her hvor vi tidligere har været som charterturist. Slutter på camping Cabopina lige uden for Marbella. En rigtig rigmandsby med dyre butikker - de fine mærker, dyre biler på gaderne og mennesker klædt som var de på vej til fest - især kvinderne er i fuldt udstyr, ikke en finger at sætte og man kan nemt komme til at føle sig som " lige kommet ind med firetoget".

Tirsdag 9/5: Tager bybussen til  heksekedlen, hvor vi leger dronning Margrethe i 1/2 time i form af en karrettur rundt i de summende gader. Et besøg på det berømte appelsintorv Plaza del Naranjas - hvor vi nyder en kold drik sammen med kunstnere og berømtheder - ja i hvert fald ifølge bogen. I en parfumeributik - med alle de kendte mærker, blev mor lige draget - og blev pænt "fulgt " rundt af en vagt med et brysk udseende og "gunnen" synlig i bæltet, nå man er vel stædig og sætter en mine af ligegyldighed op og gør sit indkøb - Kundevenlighed?. Endnu en dag med ømme trætte fødder -

Onsdag: Store skoledag og en strandtur i belønning.

Lørdag 13/5: De sidst dage har vi brugt på afslapning og familieråd - dvs. vi har lavet nogle husregler - efter 1 1/2 mdr. synes vi lige her trænge til en fælles " kørerplan " den er nu udformet og nedfældet på skrift - og føres ud i livet ..........

Anders og Lita derhjemme har overtaget og hentet vores campingvogn og er nu fanget i campinglivets glæder TILLYKKE TILLYKKE ( i ved hvor vi er hvis......

Søndag 14/5: Dagen hvor vi skal til tyrefægtning, og vi starter ud med at køre til Mijas, en lille skøn bjergby, med en små gader og et væld af souvenir butikker. Andre har tilsyneladende fået samme ide, og det ender med at vi må holde i udkanten af byen på en tankstation, der holdt vi til gengæld også godt. Her tilbydes ture med æsel, cafeer med mad og drikke og der er rig mulighed for at fotografere fra div. udsigtsplateau. I byen findes tillige en tyrefægterarena - skulle være landets eneste firkantet arena. Her køber vi så billetter ( ca 1000 kr.) børnene halv pris - ventetiden nydes i byens liv og på cafe. Tyrefægtning er absolut ligeså spændende som det vises på tv, men i guder hvor er det dyrplageri, og flere forlader også arenaen i løbet af aftenen. Vi har af samme grund forberedt børnene godt og Julie kikker kun væk når Matadoren stikker sit sværd i dyret - det gør han først når han er færdig med at lege med det. Rundt om manegen er der 2 rækker tyk stålvirer og vi synes nok det var at overdrive, MEN en vred tyr forsøgte flere gange at tage turen over muren, og de forreste gæster sprang hvinende tilbage. De dyre luksus pladser vi betalte for indeholdt beskidte stenrækker, hvor folk ikke kunne finde ud af at placerer sig så man ikke fik en sort str. 45 på bagen, nå men det koster at opleve. En masse politi og for sent ankomne prominente gæster, gjorde at vi var nødt til at spørge hvem æren skyldtes og det skulle efter signende være Mijas borgmester og en præsident (efter signe fra Peru) - ser man det, han og følget sad på mere behageligheder lige bag os - fandt jeg ud af da Jan sad og tog billeder " den forkerte vej"

Onsdag den 17/5 tager vi på en tur til Gibraltar, nærmere herom ved næste netopdatering. Se de billeder der er lagt ind om turen.

Onsdag den 17/5 kører vi som planlagt til Gibraltar, men inden da har vi brugt et par dage på at komme på nettet. På campingpladsen havde vi betalt 12 euro for at få netadgang, men kunne ikke få forbindelse. I byen ( 5 km fra pladsen ) finder vi 2 steder og Jan tager jernhesten med computeren på bagagebæreren, og det er vel at bemærke ikke nogen behagelig vej, der er nemlig kun een ekstrem trafikeret 4 sporet vej - og man kan så vælge at køre ude langs autoværnet, eller siksakke mellem hoteller og div. forhindringer, så kom ikke og sig at det hele er nemt!!!!

Tilbage til Gibraltar, som mange andre også vil se, så lange trafik køer og fyldte parkeringspladser senere ( vi er blevet anbefalet at gå over grænsen ) træder vi så ind på Gibraltar - her viser vi så for første gang på turen pas - derefter går man tværs over lufthavnsområdet og landingsbanen og kan så vælge at tage bybussen, men vi vælger at gå op igennem byen, igennem gågaden med utallige guldsmedebutikker - alt handles i pund og alle taler engelsk - helt rart. Halvdelen af "øen" er en kæmpe klippe, fra hvilken top der er en formidabel udsigt og aberne lever frit - man kan enten tage specielle minibusser eller svævebanen - det gør Nicolai og far så - vi andre "kyllinger" foretrækker at have fast grund under fødderne. Efterfølgende gør vi indkøb i en fotoforretning og ekspedienten minder os om at gemme kamera og posen det leveres i væk hver for sig, når tolden passeres på tilbagevejen - pænt af ham!!

Weekenden bruges på sol/badning og SÅ søndag aften triller et hold danskere ind på pladsen og lægger sig lige foran os - Julie jubler, endelig legekammerater, det bliver til en kortvarig fornøjelse da vi forlader Cabopina mandag formiddag.

Næste stop er Cadiz, som er ligesom en tange ud i Atlanterhavet, det skulle være en slags spansk Venedig, men for os blev det en skuffelse og de campingpladser vi ledte efter fandt vi aldrig - andre var så kedelige at vi ikke ville bruge penge på dem - alt i alt en "skuffetur" og mulen hang meget langt nede da vi kl 22 00 entrerede camping Plaza las Dunas i byen Puerto santa Maria - ikke langt fra Cadiz. Mor har hovedpine - forbereder aftensmaden og går i seng - imens far forsøger at redde den synkende skude.

Tirsdag 23/5: Krisemøde - alle vil gerne med turbådene en smut til Afrika, - alle gider ikke køre 100 km tilbage - Nicolai er vred over at alle pladser siden vi forlod Marbella, ikke har vand i swimmingpoolen !!!!! incl. den vi lige har overnattet på - vi enes om at så fortsætter vi mod Sevilla. Undervejs i byen El Cuervo er der marked og det må vi lige se lidt på - frokost - og videre. Sevilla er en STOR og flot by - vi holder ind ved Pargue de Maria Luisa, en stor flot park med bl.a. museum og en gammel tobaksfabrik - det er uendelig varmt 32 gr. og vi køles af med is blandt 1000 vis af duer ( det ligner nærmest Marcus-pladsen).

Campingpladsen findes i Dos Hermanas - en noget tam og ikke så vedligeholdt plads - nok engang indrettet til telte og ikke en stor autocamper 3,25 m høj og 7 m lang.

Det ender med at Jan må op og kravle i et appelsintræ som fik lidt for meget kærlighed til Solvej, imens jeg allernådigst og forsigtigt triller bilen frem og fri af appelsiner - imens sidder et par irriterende hollænder og blander sig overfor - Ja vi har jo ikke noget imod hollænder, men der er simpelthen så mange af dem alle vegne at der ikke kan være mange tilbage, hvor de burde være !!!!!!

Aftensmaden tilbereder vi som vanligt på grillen, og en pose brugte pistacie nøddeskaller, hældes lige på gløderne - det varmer jo alt sammen, og 1 -2 - 3-  sidder vi ( og vore franske naboer) indhyllet i røg - som om vi ikke havde gjort os nok bemærket for den dag.

Onsdag morgen forlader en masse H..... pladsen, og vi flytter lynhurtigt bilen til en anden plads - for straks at erfarer at her må vi ikke ligge, det er kun for grupper - det kan da kun være nogen af dem der lige er kørt !!!!! SLUT og vi er kørt igen.

Krisemøde igen : en tur ind i Sevilla igen, det kan man altså ikke med en autocamper - 0 - parkering og varmegraderne stiger til over 32 gr. trafikken står stille i alle 6 - 8 vognbaner. Ud af byen passeres en stor forlystelsespark - der næsten udløser endnu et krisemøde, lidt frokost i det fri køler gemytterne og vi ender dagen i byen  El Rocio mellem Almonte og Huelva på camping La Aldea, der straks godkendes - der er vand i bassinet.

Torsdag den 25/5: Det er som at blive sat tilbage i tid og sted - byens gader er sand, foran butikker er buk til at tøjle hesten, rundt i gaderne er der et virvar af hestevogne, ridende og supersmarte 4-hjuls-trækkere. Overalt er der pyntet op til en forestående fest - en pilgrimsfærd, hvor byens normale indb tal er 2000 - pludselig bliver til 2 mill. Campingpladsen er reserveret i disse dage ( og koster det hvide ud af øjene ) ellers ville vi gerne have overværet seneriet.

På alle hustage som iøvrigt ligner små slotte - er et lille klokketårn og et kors og alle har ligesom et lille tempellignende rum med mønstret kakler og billeder af jomfru Maria. Der er butikker med figurer af jomfru Maria og andet synbolsk krims krams - varmen stiger til 37,5 vinden står stille og også for hunden er det ulideligt - hun lister med, med tungen dinglende langt ud af munden. Man har følelsen af at være med i en film og kan næsten ikke slippe denne ejendommelige stemning.

Vi er af nød tvunget til at køle os af i poolen, og Julie som er ellers er lidt vandskræk smider armlufferne og begynder tilmed at dykke - ja der flyttes sandelig grænser.

Far laver Nicolai´s livret på grillen, kylling, vi har forinden diskuteret om restauranten skulle danne rammen om aftensmåltidet, men det er så varmt at vi ikke gidder tage tøj på!!!!, nå men lige inden maden, som dufter dejligt, er færdig vælter far grillen !!! og så står den igen på pølser -vi andre bliver enige om at han ikke får mere sangria den dag.

Fre. 26/5: Her er god internet mulighed så endelig kan vi få opdatere hjemmesiden, og hvad vi ellers har  brug for, og vi får bestilt flybilletter og ferieophold til børn og svigerdatter derhjemme, så de kan komme ned til os i Spanien, det gælder vi os til. Og så går turen igen videre - undervejs passerer vi et område med måske 50 - 60 fyldte storkereder, de er i enhver mast og i flere lag. Igen leder vi længe efter campingplads - de er ikke så gode til at skilte - og ender på El Giralda, på Isla Christina.

Lør. gåtur i byen, på stort indendørs fiske/kød/grønt marked. Her er gang i handlen, men alligevel bemærker man vores tilstedeværelse, aftenen bruges på spil.

Søn.28/5: Tidligt op ( kl 8.00 ) går vi alle til stranden og samler kæmpemuslinger.

Man. 29/5: Så er vi i Portugal, handler billige håndklæder i grænsebyen, som de er kendt for, kører videre til Tavira - kendt som Algarves Venedig, hvor vi promenerer langs kanalen, slutter i Olhâo på campingplads af samme navn.